Inleiding
Einstein on the beachPhilip Glass
Bekijk alle contextactiviteiten en concerten
Ontdek hieronder het verhaal achter deze magistrale compositie
Nieuwe Eenvoud
Nieuwe eenvoud
SoHo en de avant-garde
Parijs en het theater
Boulez en de verveling
Vluchten naar het oosten
Minimalisme
Voors en tegens
Brian EnoGetuigde als volgt over een concert uit de late jaren zestig
Ransom Wilsonfluitist die later verschillende werken van Glass zou dirigeren, woonde een van de New Yorkse uitvoeringen van Einstein bij.
Ontdek het programma vr 02 – zo 04.11.2018
Geen muziek zonder tijd. Glass’ Einstein / Luistercursus
Meer info
vr 02.011.18 / 19.00
Einstein on the Beach (concert version) / Ictus & Collegium Vocale Gent
Meer info
za 03.11.18 / 20.00
30 jaar Bl!ndman / Minimal versus maximal
Meer info
zo 04.11.18 / 11.00
Lezing door Thomas Hertog / Seizoensdenker Sessie #1: Einstein
Meer info
zo 04.11.18 / 15.00
Spectra Ensemble / Interactief familieparcours
Meer info
Uit de marge
Uit de marge
Naar Parijs
Muziektheorie pur sang
Indische ritmes
Glass ontmoette Rakha enkele jaren later opnieuw en ging toen bij hem in de leer. De ritmische cycli, die zo'n belangrijke rol spelen in zijn latere muziek, leerde Glass bij Rakha kennen.
Op zoek naar een yogi
Philip Glass over het boeddhisme
Loodgieter en componist
Einstein on the beach
Operacomponist
Olympisch vuur
Ontdek het programma vr 02 - zo 04.11.2018
Geen muziek zonder tijd. Glass’ Einstein / Luistercursus
Meer info
vr 02.011.18 / 19.00
Einstein on the Beach (concert version) / Ictus & Collegium Vocale Gent
Meer info
za 03.11.18 / 20.00
30 jaar Bl!ndman / Minimal versus maximal
Meer info
zo 04.11.18 / 11.00
Lezing door Thomas Hertog / Seizoensdenker Sessie #1: Einstein
Meer info
zo 04.11.18 / 15.00
Spectra Ensemble / Interactief familieparcours
Meer info
De kijker maakt het stuk
De kijker maakt het stuk
One, two, three, four, five, six
One, two, three, four, five, six, seven, eight
Een opera zonder aria’s en zonder plot. Met synthesizers en luid versterkte houtblazers. Een opera van gezongen nummers en notennamen. Die al bezig was voor het publiek binnenkwam en die bijna vijf uur aan een stuk doorging zonder pauzes. Einstein on the beach brak alle wetten van het operagenre en was alleen al daarom een mijlpaal in de opera-geschiedenis.
Een theater van beelden
Einstein
Het huis en de kamers
Het strand vermijden
Atypische operatekst
Een ander, belangrijk tekstueel element ontstond quasi toevallig tijdens het repetitieproces. De zangers moesten de bijna vijf uur durende partituur uit het hoofd kunnen opvoeren. Glass leerde hen de muziek aan op het gehoor, telkens in kleine fragmenten. Om het memoriseren makkelijker te maken gebruikte hij notennamen en nummers. Het effect daarvan beviel hem en hij besloot het te behouden.
Zinderend kleurvlak
1. additive process - Glass gebruikte hele kleine muzikale fragmenten die hij liet ronddraaien als in een draaimolen, maar met telkens een kleine verandering. Je kan de techniek vergelijken met een gedicht van Paul Van Ostaijen.
Onder de maan schuift de lange rivier
Over de lange rivier schuift moede de maan
Onder de maan op de lange rivier schuift de kano naar zee
2. cyclic structure - Glass plaatste muzikale bouwstenen van verschillende lengte bovenop elkaar. Na een welbepaald aantal herhalingen komen de bouwstenen weer bij hetzelfde beginpunt uit. Het resultaat klinkt als een statisch kleurvlak, dat begint te zinderen wanneer je een tijdje blijft kijken.
Another look at harmony
Ontdek het programmavr 02.11 - zo 04.11.2018
Geen muziek zonder tijd. Glass’ Einstein / Luistercursus
Meer info
vr 02.011.18 / 19.00
Einstein on the Beach (concert version) / Ictus & Collegium Vocale Gent
Meer info
za 03.11.18 / 20.00
30 jaar Bl!ndman / Minimal versus maximal
Meer info
zo 04.11.18 / 11.00
Lezing door Thomas Hertog / Seizoensdenker Sessie #1: Einstein
Meer info
zo 04.11.18 / 15.00
Spectra Ensemble / Interactief familieparcours
Meer info