De tranen van John Dowland
TOPSTUKWEEK DOWLANDDowland Lachrimae
Duik in de geschiedenis met dit verhaal vol video- en geluidsfragmenten!
Hoofdstuk 1: Dowland
Je luistert naar Dowland, Lachrimae: Semper Dowland semper dolens. ‘Lockdown’-versie door Asoko Morikawa (van gamba-consort Fretwork), 2020.
Altijd Dowland altijd droevig
Een bijna onzichtbaar gezin
Je luistert naar Dowland, Lachrimae: The King of Denmarks Galiard. Marina Belova, 2021.
Aan het Deense hof
… I understande it not …
Je luistert naar Hume, The First Part of Ayres: Tobacco (1605). Francesco Manalich, 2014.
… behinde my backe …
Je luistert naar Dowland, A Musical Banquett (Robert Dowland, 1610): In darkness let me dwell. Sting en Edin Karamazov, 2006.
Dowland als singer-songwriter
Je luistert naar Dowland, Lachrimae: The Earle of Essex Galiard. The Royal Wind Music, 2011.
Dowland en het consort
Hoofdstuk 2: Dowland in zijn tijd
Een tijd van extremen
… that the horrors of death might be lessened …
Je luistert naar Shakespeare, The Tempest. Shakespeare: The Animated Tales, 1992.
Gelijke tred
Gelijke tred
Nor is not mov’d with concort sweet sounds,
Is fit for treasons, strategems, and spoils;
The motions of his spirit are dull as night;
And his affections dark as Erebus;
Let no such man be trusted.
(Shakespeare, The Merchant of Venice)
De mens die geen muziek draagt in zijn hart,
Zich niet door zoete klanken laat beroeren,
Is tot verraad, boosheid en roof in staat,
Zijn geest is even donker als de nacht
En zijn gemoed zo zwart als de onderwereld.
Vertrouw zo’n man niet.
(Shakespeare, De Koopman van Venetië; vertaling Willy Courteaux)
Even genieten van wat melancholie
Toch kan Dowlands omgang met melancholie ook een zorvuldig gecultiveerde pose zijn geweest. Er zijn bronnen die beweren dat Dowland een vrolijke, optimistische man was. Waarom dan al die tranen? Misschien was de Elizabethaanse cultuurbelever niet uit op het herbeleven van ‘waargebeurde emotie’, maar meer verlekkerd op de retorische vaardigheid van de kunstenaar. Het poëtische effect van de melancholie boven het naturalisme. De affectieve mogelijkheden van taal en muziek, boven de state of mind van de dichter of componist.
Je luistert naar Brandon Acker, ‘Introducing the Renaissance Lute’ (2020).
Ze kwamen uit het Midden-Oosten
Je luistert naar Dowland, Flow, my teares. Arrangement voor viool, Alexi Kenney, 2020.
De armviool
Hoofdstuk 3: Dowland en Lachrimae (1604)
Je luistert naar Dowland, Lachrimae: The Earle of Essex Galiard. Royal Danish Brass, 2019 (met grafische partituur Stephen Malinowski).
Fijnzinnige muziek, ingenieuze partituur
Je luistert naar Dowland, The Second Booke of Songs or Ayres: Flow, my teares. Mustafa Kamaliddin (ukelele, met tabulatuur-partituur), 2021.
Waar je vingers te zetten
Je luistert naar Dowland, Flow, my teares. Alfred Deller, ca. 1949.
Jo: dolandi de Lachrimae
Hoe het ook zij, Dowland had een wereldhit te pakken, en ondertekende vanaf dan sommige van zijn partituren met ‘Jo: dolandi de Lachrimae’. Het zou bovendien niet bij een instrumentaaltje blijven. Wie de tekst Flow, my teares op de pavane Lachrimae plaatste, is onbekend. Misschien was het Dowland zelf wel.
Je luistert naar Oude tranen uit een andere tijd dan die van Dowland: Esther Lekain, Les Vieilles Larmes (1931).
Wat is oud?
… I have mixed new songs with olde, grave with light …
Je luistert naar Dowland, Lachrimae: M. George Whitehead his Almand. Les Voix Humaines en Nigel North, 2019.
Waardig afsluiten
De twee allemandes in Lachrimae zijn nogal verschillend van elkaar. De eerste (Mrs Nichols Almand) is licht en kort, de tweede (M. George Whitehead his Almand) is langer en meer gesofisticeerd. Een waardige afsluiter van een indrukwekkende bundel Dowlandse muziek.