ZA 13 JAN. 2024Topstuk BrucknerAchtste symfonie
Bruckners Achtste symfonieSubliem, monumentaal, emotioneel
Door critici werd hij vaak verguisd. Zijn symfonieën vonden maar moeizaam een plek op de concertprogramma’s. Maar nog tijdens zijn leven bereikte Bruckner toch een dominante status in de muziekwereld. Mahler mag hem dan wel als ‘half genie, half dwaas’ hebben afgeschilderd, bijna niemand doet het hem na: sublieme en monumentale symfonieën schrijven, met grote emotionele diepgang. Een casus? De Achtste symfonie.
Bruckner: leven en werk
Je luistert naar Anton Bruckner, Libera me (WAB21), Lets Radiokoor, Sigvards Klava, 2020.
Muziek in het dorp
Linz was in de 19e eeuw een relatief kleine stad. Anton Bruckner werd geboren in het dorp Ansfelden, ten zuidwesten van Linz. Zowel zijn grootvader als zijn vader waren onderwijzers. De dorpsonderwijzer had echter meer verantwoordelijkheden dan alleen lesgeven. Hij speelde ook orgel in de kerk, was verantwoordelijk voor muziek in het dorp en verzorgde zelfs dansmuziek op de viool bij lokale feestjes.
Anton was de oudste van elf kinderen, waarvan slechts vijf de kindertijd overleefden. Welke toekomst had deze dorpsjongen?
Je luistert naar Anton Bruckner, Asperges me (WAB4), Musica Saeculorum, Philipp von Steinaecker, 2014.
Onderwijzer
Zijn eerste job als onderwijzer is in het afgelegen dorpje Windhaag. Het leven is er zwaar. Hij is nog niet eens twintig, wordt slecht betaald, is armzalig gehuisvest, én hij wordt vernederd door de hoofdonderwijzer. Dankzij zijn goede contacten in Sankt Florian kan hij zich echter verbeteren. Hij mag dichter bij huis in Kronstorf gaan werken. Ook muziek begint nu een steeds grotere rol te spelen in zijn leven.
Je luistert naar Anton Bruckner, Symfonie nr. 8 (1890), vierde deel, transcriptie voor orgel door Eberhard Klotz, Hansjörg Albrecht, orgel, 2023.
Organist
Een van de belangrijke figuren in Antons jonge leven was de administrateur van de abdij, Franz Sailer. Bij diens dood componeerde Anton Bruckner een Requiem. Van Sailer erfde hij overigens een Bösendorfer-piano, die hij de rest van zijn leven gebruikte.
Je luistert naar Anton Bruckner, Missa solemnis (WAB29), Sanctus, RIAS Kammerchor, Lukasz Borowicz, 2018.
Leren componeren
Maar de ambitie groeit. Aan de Weense Simon Sechter stuurt hij zijn Missa solemnis. Sechter ziet wel mogelijkheden in Bruckner. Er volgen lessen per briefwisseling, en soms ter plekke in Wenen. De technische training is intensief: het Bruckner-archief bevat duizenden pagina’s oefeningen in harmonie, contrapunt, canon, fuga. Bruckner was zo toegewijd dat zijn leraar hem moest waarschuwen niet té hard te werken.
Je luistert naar Anton Bruckner, Symfonie ‘nr. 00, de studie symfonie’, Finale: Allegro, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Vladimir Ashkenazy, 1999
Docent
Bij de dood van Simon Sechter komt aan het conservatorium een positie vrij. Aarzelend solliciteert Bruckner, met succes. De dorpsjongen is docent theorie en orgel geworden aan een van de meest prestigieuze conservatoria van Europa.
Je luistert naar Anton Bruckner, Symfonie nr. 4 ‘Romantische’ (WAB104), eerste deel, Bewegt, nicht zu schnell, Concertgebouworkest, Riccardo Chailly, 1989.
Verloren en verliefd
Een paar keer in zijn leven krijgt hij expliciet te maken met mentale moeilijkheden. In de zomer van 1867 brengt hij enkele maanden door in het sanatorium van Bad Kreuzen. Hij heeft een zenuwinzinking, vertoont een ziekelijke obsessie met getallen. De grootste frustratie is, dat hij single is en blijft. Vaak wordt hij verliefd op jonge vrouwen, doet hen huwelijksaanzoeken. Maar altijd wijzen ze hem af.
Je luistert naar Anton Bruckner, Symfonie nr. 9, eerste deel, Feierlich, misterioso, Müncher Philharmoniker, Sergiu Celibidache, 1995 (live).
Een grote dosis symfonie
Alle symfonieën van Bruckner zijn lang, zelfs gigantisch. Bruckner werkte er traag en zorgzaam aan, met veel oog voor detail. Ondanks vele tegenslagen – zoals de dramatisch slechte première van de Derde symfonie – bleef Bruckner stug volhouden. Pas rond de Zevende symfonie kon hij de smaak van het succes proeven.
Bruckner in context
Hoofdstuk 2Bruckner in contextBruckner voor en na
Bruckner was muzikaal schatplichtig aan onder anderen Beethoven en Schubert, en zeker ook aan Wagner, die hij mateloos bewonderde. Zelfs Brahms had invloed op zijn werk, al zouden beide heren dat van elkaar niet hebben willen toegeven. Hoewel hij zich nooit politiek opstelde, en niet uitzonderlijk veel vaderlandsliefde toonde, werd hij in de 20e eeuw met groot enthousiasme door de nationaalsocialisten onder de arm genomen.
Vruchtbare bodem
Bruckner had ook al vroeg een aantal ‘fans’, zoals de bisschop van Linz, Franz Joseph Rudigier. Bij het leggen van de eerste steen van de Neuer Dom weerklonk een feestcantate van Bruckner, en bij de inwijding van een deel van het gebouw in 1869 Bruckners Mis in e.
Je luistert naar Anton Bruckner, Symfonie nr. 3 (1873), Royal Scottish National Orchestra, Georg Tintner, 1996.
Hanslick
Over de Zevende symfonie – die in Wenen nochtans met veel gejuich onthaald werd – schreef Hanslick dat het klonk ‘als de nare droom van een componist die overspannen is geraakt door twintig repetities van Tristan’. Voor Hanslick was de muziek van Bruckner monsterlijk, vormeloos, onnatuurlijk. De criticus benutte zijn invloed zelfs om Bruckners aanstelling aan de universiteit te dwarsbomen.
Zo hinderlijk vond Bruckner het gedrag van Hanslick, dat hij toen de keizer hem vroeg wat hij graag nog zou wensen, Bruckner antwoordde dat Hanslick verboden moest worden om negatief over hem te schrijven.
Bruckner en Hitler
Maar als op de Duitse radio in 1945 aangekondigd wordt dat Adolf Hitler is overleden, weerklinkt het Adagio van Bruckners Zevende symfonie. Kijk je naar beelden van de vijftigste verjaardag van Hitler in 1939, dan hoor je op de achtergrond het einde van Bruckners Vijfde symfonie. Dat Bruckners muziek een vaak bijna militaristische, patriottische volheid biedt, zal zeker aan de populariteit van zijn werk bij de nationaalsocialisten hebben bijgedragen. Ook zijn verwantschap met Wagner (toch dé favoriete componist van Hitler) zal geholpen hebben. Ongetwijfeld herkende Hitler zichzelf in Bruckner. Ze kwamen uit dezelfde streek – Hitler bracht er zijn prille jeugd door. Een eenvoudige dorpsjongen die tot ‘grootsheid’ opklimt.
Al lid van de WAB?
Bruckner symfonie nr. 8
Je luistert naar Ludwig van Beethoven, Symfonie nr. 1, London Classical Players, Roger Norrington, 1988.
Vier sneetjes symfonie aub
Sedert de late 18e eeuw was voor een componist het schrijven van een symfonie de artistieke top. Alleen het genre opera stond misschien nog een trapje hoger. Haydn en Mozart schreven vaak symfonieën in drie delen. Dat was een erfenis van de ‘Italiaanse ouverture’ bij opera’s, die een opdeling snel-traag-snel kende. Maar gaandeweg werd de symfonie standaard vierdelig, met als kers op de taart de monumentale Negende symfonie van Beethoven, die zoals we intussen weten model stond voor alle symfonieën van Bruckner.
Je luistert naar Anton Bruckner, Symfonie nr. 8 (1890), eerste deel, Allegro moderato, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Mariss Jansons, 2018.
Achtste symfonie, eerste deel
Zoals gebruikelijk zijn de drie gebruikte thema’s onderling behoorlijk verschillend. Het eerste is wat mysterieus en openbloeiend. Het tweede is eerder melodisch (en bevat het typische Bruckner-ritme: tot twee tellen en dan op dezelfde tijd tot drie tellen). Het opzwepende derde thema lijkt ritmische en melodische elementen van het eerste en tweede thema te combineren. Let op de pizzicati in de basstemmen.
Je luistert naar Anton Bruckner, Symfonie nr. 8, derde deel, Adagio. Feierlich langsam, doch nicht schleppend, Berliner Philharmoniker, Herbert von Karajan, 1976.
https://www.youtube.com/watch?v=YzbmXcF9ugkBeluister het volledige fragemnet
Achtste symfonie, derde deel
Het is begrijpelijk dat Hermann Levi aan Bruckner liet weten er niet veel van te begrijpen. Dirigenten worstelen er mee: ze willen de aandacht van hun publiek gaande houden door het tempo op te drijven. Maar dirigenten als Von Karajan of Celibidache laten Bruckner voor wat hij is: de pietepeuterige meestervormgever die zich door niets of niemand laat opjagen. Bij Celibidache duurt dit deel maar liefst 35 minuten, terwijl iemand als Klemperer dit Adagio aflevert in ongeveer 22 minuten.
Je luistert naar Anton Bruckner, Symfonie nr. 8 (Haas editie), vierde deel, Finale: Feierlich, nicht schnell, Wiener Philharmoniker, Christian Thielemann, 2020.
Beluister het volledige fragment
Achtste symfonie, vierde deel
Sergiu Celibidache ging er in 1993 met de Müncher Philharmoniker helemaal in op: 104 minuten Bruckner. Als je toch liever een korte versie van de Achtste symfonie beluistert, probeer dan die van William Steinberg met de Boston Symphony uit 1962: 61 minuten. Bij de commentaren op YouTube staat: ‘What’s the rush?’