Opmerking

Dit multimediaverhaal gebruikt video- en audioclips. Ga na of uw luidsprekers ingeschakeld zijn.

Gebruik het muiswiel of de pijltoetsen op uw toetsenbord om tussen pagina’s te navigeren.

Vegen om tussen pagina‘s te navigeren

Hier gaan we
Topstuk Mozart
Ontdek de geschiedenis en geheimen van dit topstuk

Topstuk Mozart

Logo https://concertgebouw-brugge.pageflow.io/topstuk-mozart

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Het is niet de beroemdste opera van Mozart. Ook niet de meest gespeelde. Het libretto is behoorlijk bizar. Er zitten weinig echt pakkende melodieën in. Toch is Così fan tutte (1790, ‘Zo doen alle vrouwen’) een meesterwerk, een topstuk. Het was ongeveer de twintigste keer dat Mozart een groot werk voor muziektheater schreef. Een genie was hij als kind al, maar nu had hij ook tonnen ervaring. Om een opera tot hart en hoofd te laten doordringen wist hij de meest opwindende muzikale wendingen te bedenken, de subtielste finesses aan te brengen. Wat willen we over Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) zeker weten, in welke context leefde en werkte hij, en hoe zit Così fan tutte precies in mekaar?
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Così fan tutte (KV 588, 1790). Wenen, Theater and der Wien, Riccardo Muti, 1996.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Sluiten
Mozart is jong gestorven. Omdat hij vroeg actief was als wonderkind, heeft hij toch een loopbaan van dertig jaar gehad. Hij werd onderwezen en opgeleid door een ambitieuze vader. Hij was het kleine broertje van een zeer getalenteerde zus. Reisde veel, maar was professioneel vooral verbonden met Salzburg en Wenen. Hij trouwde met een zangeres. Ze kregen zes kinderen, waarvan er slechts twee volwassen werden. Op het moment dat hij zijn fortuin had kunnen maken, werd hij ziek. Hij stierf in ietwat mysterieuze omstandigheden, twee maanden voor zijn 36e verjaardag. Zijn leven spreekt tot de verbeelding, ook omdat van hem zoveel brieven bekend zijn. Hij maakte composities in zowat alle denkbare genres, waaronder pianomuziek en kamermuziek, concerti en symfonieën, opera’s.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Die Zauberflöte (KV 620, 1791), Ouverture. Orchestra da Camera di Pescara - Colibrì Ensemble, 2021.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Leopold Mozart, Pianosonate nr. 2 in Si mol groot, Allegro assai. Christine Schornsheim, 2012.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Leopold Mozart (1719-1787) was de zoon van een boekbinder uit Augsburg. Tegen de zin van zijn ouders trok hij naar de universiteit van Salzburg. Intussen werd hij organist en violist. Uiteindelijk kwam hij in de hofhouding van de prins-aartsbisschop terecht. Hij was er eerst gewoon violist, later onderkapelmeester. Met Anna Maria Pertl (1720-1778) kreeg Leopold zeven kinderen, waarvan er twee volwassen werden: een meisje Maria Anna (1751, koosnaam ‘Nannerl’), en een jongetje (1756, koosnaam ‘Wolferl’) dat voluit heette: Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus. De eerste twee namen verwijzen naar zijn geboortedag (27 januari, feest van de heilige Johannes Chrysostomus). Wolfgangus was de naam van zijn grootvader aan moeders kant (afkomstig uit Sankt Gilgen, aan het Wolfgangmeer). De laatste voornaam Theophilus (‘door God geliefd’ of ‘God liefhebbend’) schreef vader Leopold soms als ‘Gottlieb’. Wolfgang zelf gebruikte meestal ‘Amadè’.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Thomas Mann, Das Wunderkind (1903). Voorgelezen door Thomas Mann, 1954.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Het beroemdste wonderkind aller tijden? Dat moet toch de kleine Wolfgang Amadè Mozart zijn. De term ‘wonderkind’ is niet zonder problemen. Het nog erg jonge kind toont voor een bepaalde tak van kunst of wetenschap een uitzonderlijke aanleg, en dat wordt aan de wereld getoond. De kwintessens is echter wat van dat talent van het kind zelf is, en wat door de omgeving gestimuleerd dan wel geforceerd, of eventueel uitgebuit is. Laat ons zeggen dat vader Leopold het beste voor had met zijn kinderen. Eerst Maria Anna en later Wolfgang zijn uiterst getalenteerd, en dat moet Europa zien. Aan het hof in München – het eerste grote openbare moment – maken de kinderen grote indruk: 'Het kleine ventje speelt fantastisch. Het is een vinnig baasje, levendig en charmant. Zijn zus speelt meesterlijk.'

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Concerto in la groot voor piano en orkest (KV 414, 1782), Allegro.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Eine kleine Nachtmusik (KV 525, 1787). The English Concert, Andrew Manze, 2003.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Tussen het eerste openbare moment als wonderkind en zijn overlijden dertig jaar later, is Mozart bijna vierduizend dagen van huis geweest. De eerste concertreis, met het hele gezin, duurde drie jaar. Duitsland, Frankrijk, de Nederlanden, Engeland … In de jaren daarna zouden nog eens vijf grote concertreizen volgen. Overal succes, maar het reizen in die tijd was moeilijk, vermoeiend, gevaarlijk en duur. Frustratie was er zeker ook: soms moest het gezin wekenlang wachten tot ze aan een bepaald hof ontvangen konden worden. Mozart werd beroemd. Na een concert in Venetië niets dan lof: 'De jonge Mozart werd door alle muziekliefhebbers bewonderd. Een musicus gaf hem een fugathema dat hij meer dan een uur lang uitwerkte met kennis en vaardigheid, met zoveel aandacht voor harmonie en ritme, dat zelfs de grootste kenners verbaasd waren.'

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Als in 1772 een nieuwe man op de troon van het prinsaartsbisdom Salzburg komt te zitten, breekt voor vader en zoon Mozart een lastige tijd aan. Leopold loodst zijn zoon wel binnen bij het hof van Hieronymus von Colloredo (1732-1812), maar de prelaat is een moeilijke, brutale en ongevoelige man, die bovendien een duidelijke voorkeur heeft voor Italiaanse musici. Daardoor kreeg Leopold Mozart wellicht niet de promotie waar hij mocht op hopen. Ook al zou de relatie met Colloredo nooit lekker lopen, zoon Mozart had onder diens bewind wel zeer productieve jaren. Dat was met veel meer religieuze muziek dan hij had gewild, maar één ding is duidelijk: Mozarts ster rijst. Hij boert goed en kan naar een groter appartement in een nettere wijk van de stad verhuizen. Hij wordt zich bewust van zijn status.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Krönungsmesse (KV 317, 1779). Ensemble Matheus, Jean-Christophe Spinosi, 2022.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Al snel is Mozart de sfeer en het werken in Salzburg beu. Hij wil meer en beter. Leopold neemt zijn zoon mee naar Wenen, maar hij komt er niet aan de bak. Wolfgang reist met zijn moeder naar München, leert in Augsburg de nieuwste pianoforte’s kennen, probeert ook in Mannheim voet aan de grond te krijgen, komt in Parijs terecht (waar zijn moeder sterft). Nergens vindt hij genoeg rust, tot hij opnieuw in Wenen arriveert en een kamer betrekt in het huis van het muzikale gezin Weber. Met de dochters des huizes, zangeressen, is hij al langer bekend. In Mannheim had hij een oogje laten vallen op Aloysia, maar uiteindelijk is het de jongere Constanze die mevrouw Mozart zal worden. Zij zal zes kinderen baren, waarvan twee zonen de volwassen leeftijd bereiken.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Le nozze di Figaro (KV 492, 1786), Voi, che sapete (Cherubino). Amsterdam, De Nationale Opera, Marianne Crebassa, 2016.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Begin jaren tachtig is de reputatie van Mozart in Wenen gevestigd. Het grote succes van Die Entführung aus dem Serail (1782) – het Singspiel waarvan keizer Jozef II nadien gezegd zou hebben dat het ‘te veel noten’ bevatte – bracht Mozart op het toppunt van zijn roem. Dit waren de beste en meest productieve jaren van zijn leven. Ook als klavierspeler was hij dé man, al was Muzio Clementi (1752-1832) een concurrent. Hij speelde veel concerten, schreef alsmaar nieuwe pianoconcerto’s voor eigen gebruik, componeerde aan een koortsachtig tempo in alle genres, en begon in 1784 een catalogus van zijn werken aan te leggen. Toch gaat het weer bergaf. Mozart worstelt met schulden, verhuist naar een goedkopere buurt, krijgt gezondheidsklachten. Werkend aan een Requiem sterft hij, mogelijk ten gevolge van een infectieziekte, door de dokters destijds beschreven als ‘hitziges Friesel Fieber’.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Requiem in re klein (KV 626, 1791), Lacrimosa. Orchestre des Chams-Élysées, Collegium Vocale.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Die Zauberflöte (KV 620, 1791), Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen (Koningin van de nacht). Concerto Köln, Patricia Petibon, 2008.

Beluister het volledige fragment


0:00
/
0:00
Start audio now
Er zijn bijna geen genres te noemen waarin Mozart geen muziek schreef. Alles van grootse missen, oratoria en opera’s, over muziek voor grote en kleine ensembles tot de intiemste kamermuziek, het eenvoudigste liedje, een korte canon. Nog voor hij twintig werd, had hij al meer dan tien opera’s geschreven. (We gebruiken ‘opera’ hier in de breedste zin van het woord; in sommige gevallen is ‘Singspiel’ correcter.) Toch moest het grote werk nog komen. Ongeveer een derde van Mozarts muziekdramatische werken behoort vandaag tot het standaardrepertoire van operahuizen over de hele wereld: het trio opera’s op libretto van Lorenzo Da Ponte (Le nozze di Figaro, Don Giovanni, Così fan tutte), daarnaast Die Zauberflöte, en in iets mindere mate Idomeneo, Die Entführung aus dem Serail en La clemenza di Tito.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Bij werken van Mozart zie je vaak een nummer staan, voorafgegaan door ‘K’ of ‘KV’. Dat is de afkorting van ‘Köchelverzeichnis’: een catalogus van Mozarts werken samengesteld door Ludwig von Köchel (afgewerkt in 1862, later door anderen verbeterd, gepreciseerd). Het overzicht dat Köchel maakte is chronologisch. KV1 is het allereerste klavierwerkje van de piepjonge Mozart. Het onafgewerkte Requiem, waar Mozart op zijn sterfbed nog aan werkte, kreeg het nummer KV626. Wat tussen nummers 1 en 626 zit is enorm. Als je elke dag één uur naar muziek van Mozart zou luisteren ben je meer dan een half jaar zoet. Natuurlijk trekt de pianomuziek veel aandacht. Er zijn achttien pianosonates en bijna dertig pianoconcerto’s. Maar ook andere instrumenten werden met veel moois bedacht. Er zijn concerto’s voor viool, klarinet en andere houtblazers, hoorn.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Concerto in re klein voor piano en orkest (KV 466, 1785). Swedish Radio Symphony Orchestra, Daniel Harding, Maria João Pires, 2022.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Quintet (KV 581, 1789). Emerson String Quartet, David Shifrin, 1999.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Een bijzondere categorie in het werk van Mozart is de kamermuziek. Vaak speelt daarin de piano een hoofdrol. Zelfs de grote hoeveelheid vioolsonates werd aanvankelijk nog ‘sonates voor piano en viool’ genoemd (let op de volgorde). Het paradepaardje van bijna elke componist uit ‘de klassiek’ is het strijkkwartet. Van Mozart kennen we er meer dan twintig, naast nog een handvol strijkkwintetten. De vroege werken zijn nog erg door Haydn beïnvloed. Beide heren kenden mekaar goed, en ze spraken bewondering uit voor elkaar. Overigens was Haydn aanwezig op een eerste try-out van Così fan tutte, bij Mozart thuis op oudejaar 1789. In de drie laatste strijkkwartetten spreekt een rijpe, trefzekere Mozart. Hij toont er ook een bijzondere zorg voor de cellopartij. Dat komt omdat deze kwartetten geschreven zijn voor Frederik Willem II. De koning van Pruisen was een begaafd cellist.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
I agree with being shown YouTube videos. More information
Klarinettist Antony Pay introduceert de ‘vijf-kleppen-klarinet’. Orchestra of the Age of Enlightenment, 2018.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Herr Mozart schreef brieven. De verzameling leest als een briefroman. Het begon met de brieven die hij schreef aan zijn moeder en zus, toen hij met zijn vader een vijftien maanden durende reis naar Italië ondernam. Die reis begon op 12 december 1769. We leren de schrijfstijl van een dertienjarige kennen: creatief, expressief, persoonlijk. Duidelijk iemand die van taal houdt, en van schrijven. Hij toont veel gevoel voor humor, experimenteert graag, schuwt de vulgariteit niet. Hij is liefhebbend en gehoorzaam, en heeft veel respect voor zijn vader: 'direct na God komt Papa'. Dat alles blijft in de latere brieven onverminderd doorgaan. Soms wordt het ernstiger. Over collega’s spreekt hij kritisch, soms laatdunkend. Hij schrijft over het reizen, het vele werk, connecties, opdrachten, liefdeskwesties, gevoelens, ziekte, geldproblemen.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Andreas Fladvad-Geier leest een brief voor van Mozart aan zijn vader, 8 november 1777. Salzburg, Mozarteum, 2020.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Mozart leefde en werkte in Salzburg en Wenen, en reisde van kindsbeen af naar de belangrijkste Europese steden (ongeveer tweehonderd plaatsen in tien landen). Dat was vruchtbare grond voor muzikaal talent. Maar zelfs het grootste talent heeft – vergeef ons de beeldspraak – bemesting nodig. Een stimulerende context tijdens het opgroeien, de juiste mensen ontmoeten, artistiek en financieel aangemoedigd worden, deel uitmaken van vernieuwingen of er de gangmaker van zijn. Een aantal personen zijn in Mozarts leven van groot belang geweest: vader Leopold, de ‘Londense Bach’ Johann Christian, Baron van Swieten. De prins-aartsbisschop van Salzburg was ook van belang, maar dan eerder ex negativo: het is Mozarts moeilijke relatie met de prelaat die hem tot een verhuis naar Wenen deed besluiten.
Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Hoe werd je in de 18e eeuw professioneel musicus? Inschrijven aan het conservatorium? Dat was bijna onmogelijk: de meeste conservatoria werden pas opgericht in de 19e eeuw. Die van Parijs was een van de eerste: 1784. Op dat moment zat Mozart al op het absolute hoogtepunt van zijn loopbaan. Nee, om professioneel musicus te worden moest je in de leer gaan bij vakmensen. Leopold Mozart was zo iemand. Voor zijn kinderen was hij de eerste (en zo goed als enige) leraar. Verder is de invloed van geschreven ‘methodes’ in die tijd ook niet te onderschatten. In het jaar van de geboorte van zoon Wolfgang (1756) publiceerde Leopold Mozart een Versuch einer gründlichen Violinschule. Deze vioolmethode kende een goede verspreiding, met verschillende heruitgaves, en vertalingen in het Nederlands en het Frans.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Concerto in Si mol groot voor viool en orkest (KV 207, 1773). London Philharmonic Orchestra, Julia Fischer, 2022.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Mozarts oudere zus Maria Anna (‘Nannerl’) was ook zeer getalenteerd. We kunnen alleen maar gissen wat zij voor de muziekwereld zou hebben betekend mochten vrouwen dezelfde rechten als mannen hebben gehad. De belemmeringen waren alleszins groot. Voor vrouwen was er eigenlijk alleen de weg van het huishoudelijk leven, de zorg voor het gezin en het huis. Dat moest bovendien fatsoenlijk en bescheiden gebeuren. Maria Anna genoot de waardering en het respect van haar vader. Hij nam haar mee op de lange concertreizen met broertje Wolfgang. Maar toen ze de ‘huwbare leeftijd’ bereikte kon dat niet meer. Wat haar toen nog restte was: huwen, kinderen krijgen, eventueel wat pianoles geven. En zo ging het. Later zou ze zich om de muzikale nalatenschap van haar broer bekommeren, zoals ze ook Mozart-biografen hielp met materiaal uit de eerste hand.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Maria Anna Mozart: The Other Mozart Prodigy. Daniel Adem Maltz in gesprek met Dr. Anna Neumayr, 2020.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Concerto in Sol groot voor piano en orkest (KV 107, 1772, arrangement van Johann Christian Bach, Sonate opus 5 nr. 3). London Baroque, 2008.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Johann Christian Bach, de jongste zoon van Johann Sebastian, woonde in Londen toen Mozart hem daar in 1764 ontmoette. Mozart bleef zijn leven lang naar de Engelse Bach opkijken. Uit Mozarts correspondentie blijkt hoezeer hij het werk van zijn collega waardeerde. 'Ik heb Non sò d’onde viene op muziek gezet', schreef hij vanuit Mannheim aan zijn vader in 1778. 'Dat was al zo mooi door Bach gecomponeerd; en ik deed het om de volgende reden: ik ken de aria van Bach zo goed omdat ik er erg van hou en ik het altijd in mijn hoofd kan horen. Dus wou ik zien of ik in staat zou zijn om een aria te schrijven die volledig anders zou zijn dan die van Bach – en inderdaad: mijn aria gelijkt helemaal niet op de zijne.'

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Met Johann Christian Bach had Mozart wel wat gemeen. Dat begon al toen Mozart enkele pianosonates van Bach tot pianoconcerto’s ombouwde. Later zouden deze heren elk een opera Lucio Silla maken. Een Italiaanse opera. Voor componisten in de 18e eeuw was dat dé manier om aandacht te trekken. Een ‘Italiaanse opera’ wordt zo genoemd niet alleen vanwege de Italiaanse tekst. In de 18e eeuw was het een genre geworden, met een ernstige (seria) of komische (buffa) inslag. Aanvankelijk was zo’n opera bijna stereotiep een opeenvolging van recitatieven (gezongen tekst, dicht tegen het spreektempo aan) en aria’s (stilstaan bij een gedachte, een moment om de zanger te laten schitteren). In Così fan tutte heeft Mozart dat patroon grotendeels verlaten: recitatieven worden kleurrijker, terwijl aria-achtige bewegingen het ritme van de actie minder verstoren.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Giancarlo Rizzi geeft uitleg bij Mozarts muziek in Lucio Silla. La Monnaie De Munt, 2017.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Sinfonia ‘Parijse symfonie’ in Re groot (KV 297, 1778). The Danish National Chamber Orchestra, Adam Fischer.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Het gezin Leopold Mozart had in 1763 en 1766 Parijs bezocht, met relatief succes. Ze hadden er vrienden gemaakt, mochten zich laten zien aan het koninklijk hof. Van de jonge Mozart werden in Parijs voor het eerst composities gepubliceerd. Met deze goede herinneringen in het achterhoofd stuurde Leopold Mozart zijn zoon in 1778 – hij was toen 22 jaar – opnieuw naar Parijs. Hij gaf Wolfgang een lijst van 51 namen mee die hij in de stad moest contacteren. Moeder Anna Maria Pertl reisde met hem mee. Maar voet aan de grond krijgen in Parijs bleek erg moeilijk. Mozart ontving wel wat opdrachten – waaruit onder meer de ‘Parijse’ symfonie KV297 voortkwam – maar een echt succes werd het niet. Bovendien werd zijn moeder ziek. Ze overleed twee weken later. Met lood in de benen keerde Mozart naar Salzburg terug.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Serenade ‘Colloredo’ in Re groot (KV 203, 1774), Presto. Scottish Chamber Orchestra, Alexander Janiczek, 2008.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Bij terugkeer uit teleurstellend Parijs werd Mozart in 1779 aangesteld als hoforganist van prins-aartsbisschop Colloredo in Salzburg. In de vorige zin had ‘op de koop toe’ kunnen staan, want een saaie job in een stad die hij was gaan haten: het zou Mozart snel te veel worden. Naar de geest van de tijd behandelde de aartsbisschop musici als niets meer dan dienaars, ‘laag’ personeel. (Mozart: 'Ich wuste nicht daß ich kammerdiener wäre.') Maar ongeluk en geluk liggen soms dicht bij mekaar. Toen twee jaar later de vader van de aartsbisschop op sterven lag in Wenen, werd Mozart verwacht met de hofhouding mee te reizen. Wenen! Mozart wrong zich los van de aartsbisschop en schreef aan zijn vader: 'Ik ben niet langer zo onfortuinlijk om in de dienst van Salzburg te zijn – vandaag was een gelukkige dag voor me.'

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Die Entführung aus dem Serail (KV 384, 1782), Ouverture. Concertgebouworkest, Nikolaus Harnoncourt, 1985.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Mozart was dus met prins-aartsbisschop Colloredo naar Wenen gereisd. Het was de vierde keer dat hij de stad bezocht, de eerste keer zonder zijn vader. In het hoofd van Mozart was geen twijfel meer: dit is de stad waar je moet zijn als musicus. Wenen leeft van muziek. Het publiek houdt van muziek. Hier zijn ongetwijfeld veel opdrachtgevers te vinden. Maar vader Leopold was er niet zo zeker van. Hij was zelfs geïrriteerd door Wolfgangs ‘onredelijke’ beslissing om de hofhouding van Colloredo te verlaten. Een reeks lastige brieven tussen vader en zoon zijn het gevolg. Mozart heeft nu wat hij wil. Hij is vrij, onafhankelijk. Freelance pianist en componist, soms ook leraar. Het loopt eerst niet echt lekker, maar het komt wel goed, denkt hij: 'Wenen is voor mijn métier de beste plek ter wereld.'

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Quartet in Mi b groot (KV 428/421b, 1783), Allegro non troppo. Cuarteto Casals, 2014.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Door de breuk met de aartsbisschop en Mozarts net-niet-zonder-toestemming huwen met Constanze Weber was de relatie met vader Leopold bekoeld. Misschien daarom dat Mozart in Wenen naar andere vaderfiguren uitkeek. Die vond hij in Gottfried, baron van Swieten. Deze in Leiden geboren Oostenrijker, door Mozart in zijn brieven steevast ‘van Suiten’ genoemd, was een belangrijke figuur in Wenen aan het eind van de 18e eeuw. Een ontwikkeld man, hoofd van de keizerlijke bibliotheek. Het was Van Swieten die Mozart grondig liet kennismaken met de muziek van Bach en Händel. Van Swieten stak Mozart een financieel handje toe door hem bewerkingen van vier werken van Händel te laten maken, waaronder Messiah. Van Swieten was overigens een van de handvol mensen die de begrafenis van Mozart bijwoonden.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Wenen stond bekend als muziekstad. Niet alleen musici kwamen er hun fortuin zoeken, maar ook alle vakmensen en bedrijven die de muziekwereld iets te bieden hadden. Zo iemand was de uit de regio Stuttgart afkomstige pianobouwer Anton Walter (1752-1826). Ongeveer gelijk met Mozart vestigde hij zich in Wenen. Walter was een innovator. Hij bestudeerde de beroemde en door Mozart gelauwerde ‘Duitse’ (later ‘Weense’) mechaniek voor pianoforte, ontwikkeld door onder meer Johann Andreas Stein (1728-1792). Een essentieel element daarvan is de zogenaamde Auslösung, waarbij ervoor gezorgd wordt dat de hamer ver genoeg van de snaren tot rust kan komen, ook al blijft de toets van het klavier ingedrukt. Walter voegde hier nog een ‘vanger’ aan toe, waardoor ongewenste terugslag vermeden werd. In 1782 kocht Mozart een Walter-pianoforte die hij tot aan zijn dood gebruikte.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Pianist Steven Devine introduceert een Mozart ‘pianoforte’. Orchestra of the Age of Enlightenment, 2018.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

In de top dertig van meest uitgevoerde opera’s staan vier opera’s van Mozart. De Brits-Deense gegevensbank Operabase heeft in de recente geschiedenis drieduizend producties Die Zauberflöte geteld, iets minder Le Nozze de Figaro, nog iets minder Don Giovanni en, volgens de meest recente cijfers en om precies te zijn: 1849 producties of 9324 uitvoeringen van Così fan tutte. Met deze cijfers moet Mozart alleen Verdi voor zich dulden als populairste operacomponist. Van de vier genoemde Mozart-opera’s zijn er drie op libretto van Lorenzo Da Ponte. Mozart en Da Ponte vormen zo een wonderduo in de operawereld. Wat betekende Da Ponte voor Mozart? Wat zijn de hoogtepunten van Così fan tutte? Hoe gaat het verhaal nu weer? En loopt het eigenlijk wel goed af?
Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Begin 1788 was een keerpunt voor de Weners. Keizer Jozef II begon de Oostenrijks-Turkse oorlog, die drie jaar duurde. Niet minder dan 300.000 soldaten werden opgeroepen, en de oorlog kostte 220 miljoen florijnen. (Ter vergelijking: het jaarsalaris van Mozart aan het keizerlijk hof was 800 florijnen, de hoforganist moest het met 300 stellen.) De oorlog had ook op Mozart een impact. Artistiek bleef hij hyperactief, met een grote verzameling instrumentaal werk en verschillende opera’s, maar financieel ging het moeilijk. Zijn totale jaarinkomen, in 1787 nog 4000 florijnen, werd meer dan gehalveerd. Hij begon geld te lenen, gaf toe ietwat gokverslaafd te zijn, wou tegelijk zijn hoge levenstandaard niet verlagen. Ook de première van Così fan tutte (Burgtheater, 26 januari 1790) was door de oorlog getekend: sober geënsceneerd, slechts zes personages, het thema ‘oorlog’ aanwezig.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Così fan tutte (KV 588, 1790). Zürich, Opernhaus, Nikolaus Harnoncourt.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Temidden alle oorlogstumult en economische moeilijkheden bleef Mozart voluit doorgaan. Er was de Weense productie van Don Giovanni, aangevuld met nieuw materiaal. Daarna kwamen nog drie nieuwe opera’s: Così fan tutte (1790), La clemenza di Tito (Praag, 1791) en Die Zauberflöte (ook in 1791). Così fan tutte had een andere titel kunnen hebben. De meest voor de hand liggende zou de titel van het libretto zijn geweest: La scuola degli amanti (‘De school van de minnaars’). De zeer productieve Lorenzo Da Ponte had La scuola … geschreven voor Antonio Salieri, keizerlijke hofcomponist. Salieri was eraan begonnen, maar gaf om onduidelijke redenen op. Da Ponte is dan bij Mozart gaan aankloppen. Die liet er geen gras over groeien, maar koos wel een andere titel, de oorspronkelijke titel tot ondertitel reducerend. Da Ponte was not amused.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Le nozze di Figaro (KV 492, 1786). Opera Ballet Vlaanderen, Marie Jacquot, 2023.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Het was de derde keer dat Mozart een opera schreef op tekst van Da Ponte. Eerst Le nozze di Figaro, een herwerking van La Folle Journée, ou Le Mariage de Figaro van Pierre Beaumarchais (1732-1799). Daarna Don Giovanni, waarvoor Da Ponte gebruik maakte van een toneelstuk van Tirso de Molina uit 1630. Voor de derde samenwerking leverde Da Ponte een tekst die minder op bestaand werk gebaseerd lijkt. Maar Da Ponte kende wel de literatuurgeschiedenis. Het centrale thema van Così fan tutte is het op de proef stellen van de liefdestrouw. Dat kunnen we terugvinden bij onder meer Ovidius (Cephalus en Aurora), Boccaccio (in Filomena’s tweede vertelling) en Shakespeare (Cymbeline). Da Ponte gebruikte zeker ook materiaal uit Orlando Furioso van zijn lievelingsdichter Ludovico Ariosto (1474-1533). Daar heeft hij zelfs de naam van een van de personages gehaald: Fiordiligi.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Don Giovanni (KV 527, 1787), Eerste akte. Midsummer Mozartiade, Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, 2017.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Twee soldaten zijn verloofd met twee vrouwen. De mannen zijn ervan overtuigd dat ze de juiste keuze hebben gemaakt, en dat hun verloofdes niet twijfelen. Trouw tot de dood. Maar een wat oudere heer, Don Alfonso, meent dat alle vrouwen ‘verleidbaar’ zijn. Je moet het gewoon goed genoeg aanpakken. Een wreed plan wordt bedacht. De kerels zullen zich vermommen en zo proberen de vrouwen te verleiden. Merkwaardig genoeg doen ze dat bij elkaars verloofde. Wat van opzet helder is, ontspoort vervolgens volledig. De mannen pakken het grondig aan, hoewel ze in geval van succes hun eigen weddenschap zullen verliezen, en ook hun onbekommerd liefdesgeluk. En de twee vrouwen? Die lijken inderdaad te zwichten. Aan het eind wordt een lieto fine (een happy end) aangekondigd, maar het is duidelijk dat tussen deze geliefden onherstelbare schade is aangericht.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Introductie tot Così fan tutte. Glyndebourne, 2021.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Così fan tutte werd het Weense publiek aangeboden als Ein komisches Singspiel, een Dramma giocoso. Maar hoe ‘komisch’ of ‘vrolijk’ zal het worden? Ja, de typische buffo-elementen zijn aanwezig. Die worden luchthartig door Don Alfonso opgezet: hij manipuleert de jonge mannen Guglielmo en Ferrando tot een vrolijke weddenschap. Zullen de vrouwen toegeven aan de verleiding, wanneer zij door vreemde mannen het hof gemaakt worden? Zijn we op weg naar een hilarische deurenkomedie? Mozart maakt ons snel duidelijk dat er onheil in de lucht hangt. Het heerlijke trio Soave sia il vento, zo sierlijk golvend maar met een dreigende ondertoon, toont Don Alfonso met Fiordiligi en Dorabella, de twee slachtoffers van zijn maskerade. ‘Moge de wind zacht zijn, het water rustig’, zingen ze tot de verloofdes die als soldaten (zogezegd) tot de strijd zijn opgeroepen.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Così fan tutte (KV 588, 1790), Soave sia il vento (Trio). Glyndebourne, 2006.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Fiordiligi en Dorabella vragen zich af of hun verloofden van het slagveld zullen terugkeren. Het dienstmeisje Despina maakt er zich geen zorgen over. Er zijn nog andere vissen in de zee, zegt ze. Dat vinden Fiordiligi en Dorabella een verschrikkelijke gedachte. ‘Als ik Guglielmo verlies, ik zou me levend laten begraven.’ ‘Als ik mijn Ferrando verlies, ik zou het besterven.’ Despina vindt die pathos maar niets. Waarom zou je willen sterven voor een man? Je zou je tijdens hun afwezigheid beter wat vermaken (lees: een avontuurtje beleven). Nee, zeggen Fiordiligi en Dorabella, ‘wij zijn voorbeelden van trouw’. Waarop Despina: ‘Van mannen, van soldaten trouw verwachten?’ En dan zingt ze het zinnetje dat een alternatieve titel voor Così fan tutte had kunnen zijn: Di pasta simile son tutti quanti. (‘Ze [de mannen] zijn allemaal van hetzelfde deeg’.)
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Così fan tutte (KV 588, 1790), In uomini! (Despina). Metropolitan Opera, Danielle De Niese, 2014.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Così fan tutte (KV 588, 1790), E voi ridete. Chamber Orchestra of Europe, 2013.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Nadat de vermomde Ferrando en Guglielmo een eerste keer met hun nietsvermoedende verloofdes in contact zijn gekomen, besterven ze het haast van het lachen (terzet E voi ridete?). Hoewel Fiordiligi nog maar net in het recitatief Temerari! en de aria Come scoglio plechtig en breedvoerig haar trouw ‘totterdood’ heeft gezworen, voelen de mannen dat dit een vermakelijk spelletje kan worden. Maar Don Alfonso weet wel beter: ‘Ik voorspel dat dit in tranen zal eindigen.’ Voor Mozart is het jaar van Così fan tutte zeker ook geen pretje geworden. Niet alleen voelde hij de financiële gevolgen van de oorlog (omdat hij minder opdrachten had, minder concerten speelde). Hij worstelde ook met depressieve gevoelens. Hij schreef: 'Mochten mensen in mijn hart kunnen kijken, ik zou beschaamd zijn. Alles laat me koud – ijskoud.'

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Dorabella is de eerste die bezwijkt. Ferrando is er kapot van: ‘In welke wrede verscheurdheid, in welke chaos van gedachten en gevoelens word ik gestort!’ Dorabella zelf legt de schuld bij de sluwheid van Amor. Het is een diefje, zegt ze, een kleine serpent: È amore un ladroncello, un serpentello è amor. ‘Amper is hij, via de ogen, doorgedrongen tot het hart, of hij ketent de ziel en ontneemt de vrijheid.’ Voor Don Alfonso is de zaak nog niet afgelopen: ook Fiordiligi zal nog moeten toegeven aan de avances die haar te beurt vallen. En dat gebeurt ook. ‘Hoe begint nu mijn standvastigheid te wankelen bij zijn aanblik, zijn woorden.’ Dat het de vermomde Ferrando is waar ze voor bezwijkt, zal de pijn straks des te groter maken.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Wolfgang Amadeus Mozart, Così fan tutte (KV 588, 1790), E amore un ladroncello (Dorabella). Arte, Kate Lindsey, 2016.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

Je luistert naar Wolfgang Amadeus Mozart, Così fan tutte (KV 588, 1790), Tutti accusan le donne (Don Alfonso). Berliner Philharmoniker, Eugen Jochum, Dietrich Fischer-Diskau, 1963.

Beluister het volledige fragment

0:00
/
0:00
Start audio now
Don Alfonso en Despina drijven het spel zo ver door dat tussen de nieuw gevormde koppels een huwelijkscontract gesloten wordt. Don Alfonso wint de weddenschap. Tutti accusan le donne, zegt hij, ‘Allen klagen de vrouwen aan’. En aan het eind van zijn monoloogje komt het thema en de titel van deze opera: Così fan tutte – ‘Zo doen alle vrouwen’. Die woorden zijn door Mozart in losse lettergrepen op losstaande akkoorden gezet, een thema dat ook in de ouverture al te horen was. Don Alfonso laat de verliezers van de weddenschap in het zand bijten. Ook zij moeten nu zingen: ‘Zo doen alle vrouwen.' In een allerlaatste twist komt echter alles aan het licht. Don Alfonso – een wrede, cynische man – is in zijn opzet geslaagd. Wie laatst lacht, best lacht?

Ga naar de eerste pagina
Sluiten
Così fan tutte ging in première op 26 januari 1790. Er waren nog vier voorstellingen van de opera, maar toen stierf keizer Jozef II. Een periode van rouw volgde, waarin frivoliteiten als theater en opera uit den boze waren. Pas in de zomer volgden nog vijf voorstellingen. Het momentum leek echter gebroken. Het zou vier jaar duren voor Così nog eens op de planken kwam. Dat de opera zo focust op de ‘wispelturigheid’ van vrouwen hielp ook niet. Zelfs in die tijd werd daarover gefronst. Laat in de 19e eeuw trad Richard Strauss op als een restaurateur van Mozarts werk. Hij ontdeed de opera van opgelopen verminkingen (gesproken dialogen, aangepaste en in het Duits vertaalde teksten). Vanaf de tweede helft van de 20e eeuw werd Così fan tutte een populaire topper in de operawereld. Een blijvertje.
I agree with being shown YouTube videos. More information
Trailer Covid fan tutte. Finnish National Opera and Ballet, 2020.

To opt out of displaying external embeds, manage settings here.

Ga naar de eerste pagina

ontdek deze andere verhalen

Ga naar de eerste pagina
Omlaag schuiven om verder te gaan Swipe to continue
Vegen om verder te gaan